Szyndzielnia to szczyt Beskidu Śląskiego, północne ramię Klimczoka o wysokości 1026 m. n.p.m. Usytuowana jest pomiędzy dolinami Olszówki, Wapienicy i Białki w granicach administracyjnych Bielska-Białej. Szczyt porastają lasy bukowe z domieszką drzew iglastych - świerków i jodeł. Na stoku tzw. Małego Gronia znajduje się stanowisko modrzewi. Szyndzielnia znajduje się w granicach Parku Krajobrazowego Beskidu Śląskiego.
Pod szczytem, na wysokości 1001 m n.p.m, znajduje się duże schronisko turystyczne wybudowane w roku 1897 przez organizację Beskidenverein. Jest to pierwsze schronisko w Beskidzie Śląskim i polskich Beskidach, rozbudowane w latach 1954-1957. Obok schroniska znajduje się niewielki ogród botaniczny oraz węzeł szlaków pieszych, którymi dotrzeć można m.in. do: Wapienicy, Olszówki, Bystrej, Szczyrku, Brennej, Jaworza oraz na Klimczok, Błatnią, Kozią Górę. Od roku 1953 pod szczyt dociera kolej gondolowa - gruntownie zmodernizowana w latach 1994-1995.
Sama kopuła szczytowa, w większości zalesiona, z niewielkimi polanami pokrytymi drogami i wyciągami narciarskimi, gdzie w sezonie czy w pogodny weekend można spotkać tłumy ludzi, maszerujących od górnej stacji kolejki do pobliskiego schroniska.
Zdjęcia
Szyndzielnia dawniej była nazywana również Szędzielnią; z niemieckiego Kamitzerplatte - od nazwy niemieckiej leżącej o podnóża góry Kamienicy (spotykane również Kamnitzerplatte).
Szlaki prowadzące na Szyndzielnię:
czerwony z Cygańskiego Lasu (dawniej zwanego Parkiem Ludowym) w Bielsku - Białej przez Dębowiec - 2,5 godz.
żółty z Bielska-Białej przez Kozią Górę - 2,5 godz.
Kolej linowa na Szyndzielnię rozpoczęła pracę w grudniu 1953 r. Jest to pierwsza powojenna kolej linowa w Polsce, druga ogółem (po kolei na Kasprowy Wierch). Kolej na Szyndzielnię jest koleją nowego typu - dwulinowa, okrężna, systemu Girak. Austriacka firma "Bruder Girak" opracowała dokumentację, dostarczyła podpory wraz z osprzętem, kompletne urządzenia mechaniczne i elektryczne, tabor i liny oraz objęła kierownictwo nad całością inwestycji. Całość montażu prowadził zespół techniczny przy krakowskim Zarządzie Inwestycji Kolejowych. Projektantem budynków była inż. arch. K. Różyska, a wykonawcą całości robót - Bielskie Przemysłowe Zjednoczenie Budowlane. Zimą 1994-95 kolej poddano gruntownej modarnizacji, także przez firmę "Bruder Girak". Jest obecnie jedną z dwóch (druga to kolej na Jaworzynę Krynicką) najnowocześniejszych kolei tego typu w Polsce.
Dane techniczne kolei:
długość trasy - 1846 m
różnica wysokości - 449,13 m
średnica liny - 38 mm
czas jazdy - 6,05 min
wysokość położenia stacji dolnej - 509,72 m n.p.m.
wysokość położenia stacji górnej - 958,85 m n.p.m.